Ninja Awatar Materiały na strony www

Materiały na stronę


Kto miał kiedyś w ręku katanę, ten wie, że liczy się jakość materiałów.
Poniżej znajdziesz informacje o materiałach, które powinieneś przesłać nam na początku współpracy.


Grafik tworzy projekt, w dużej mierze, na bazie otrzymanych od klienta, materiałów. Większość elementów projektujemy od zera, ale jeśli masz już jakieś elementy tak zwanej identyfikacji wizualnej firmy, marki czy projektu, to niektóre elementy powinny zostać zachowane w niezmienionej formie, tak jak np. logo lub czcionki. Niektóre (np. ikony, badge) używane w innych publikacjach można powielić na stronie. A do innych czasem warto nawiązać stylistycznie, tak by zachować spójną estetykę.

Ważne jest abyśmy otrzymali od Ciebie wszystkie zdjęcia, które chcesz zamieścić na stronie, jak i te które być może mogłyby nam się przydać przy projektowaniu.

Będziemy od Ciebie potrzebowali tekstów na stronę, jeżeli nie masz pewności co do rozkładu treści na stronie, wyślij nam tekst roboczy. Wszelkie przypisy, komentarze, sugestie czy konspekt mogą być pomocne przy planowaniu strony i redakcji powierzonej treści.

Ostatnią rzeczą są wszystkie dodatkowe materiały jak video czy dźwięki do wstawienia na stronę oraz pliki do pobrania (specyfikacje, broszury, instrukcje) ze strony.

Może okazać się bardzo pomocne i oszczędzić obu stronom sporo czasu podesłanie nam różnych przykładów stron internetowych bądź jakiś innych form reklamowych, które Ci się podobają wraz z wyjaśnieniem jakie cechy podobają Ci się w danych przykładach. (układ, kolorystyka, zdjęcia, przejrzystość…? ) Pomoże nam to wyczuć Twój gust.

Ważne dla nas abyśmy otrzymali od Ciebie na początku współpracy jak najwięcej materiałów w możliwie jak najlepszej jakości.

Przesyłanie materiałów

Przesyłanie - Materiały do strony WWW - Projekt Ninja

Nie rozpraszajmy materiałów
Żeby łatwo było się ze wszystkim połapać, najlepiej jeśli przed rozpoczęciem pracy ze stroną, pozbierasz wszystkie potrzebne materiały i je nam przekażesz. Prawdziwą zmorą podczas współpracy dla zespołu produkcyjnego są materiały rozproszone w dziesiątkach e-maili. Często bez adekwatnych tematów, podorzucane do maili z ustaleniami itp. albo jest jeszcze gorzej gdy część jest na mailach, część w chmurze, część na dyskietkach i kasetach magnetofonowych oraz parę notatek gołębiem pocztowym :). Możemy się wtedy pogubić i pominąć coś istotnego.

Google Drive
Najlepszym rozwiązaniem na dostarczenie nam materiałów jest chmura Google Drive. Jeśli masz konto w Google załóż w drivie folder z nazwą strony i udostępnij nam go. To najwygodniejsze rozwiązanie. Gdy zajdzie potrzeba byś dostarczył coś więcej, po prostu dodasz odpowiednie pliki do tego folderu. My też możemy dorzucać tam np. pliki poglądowe, propozycje grafiki itp. W ten sposób wszystko co potrzebne będziemy mieli w jednym miejscu. Istnieją jeszcze inne serwisy oferujące podobną funkcjonalność jak np. DropBox

WeeTansfer
Innym możliwym sposobem przekazania nam materiałów o dużej wadze jest WeTransfer. Jest to bardzo prosty w obsłudze serwis umożliwiający przekazanie dość ciężkich plików(za darmo bez rejestracji do 2GB). Wystarczy podać e-mail obiorcy (materialy@projektninja.pl), wgrać plik napisać w wiadomości „materiały” i nazwę swojej strony. To wszystko. Przyjdzie do nas mail z linkiem do pobrania plików.

FTP
Jeśli nie masz problemu z obsługą ftp możemy udostępnić Ci odpowiedni folder na naszym serwerze gdzie będziesz mieć możliwość wgrania plików z materiałami.

Mail
Wysyłanie materiałów mailem ma ograniczenia, zwykle nie można załączyć do maila zbyt dużych plików, jeśli jednak masz niewiele materiałów do przekazania, możesz zwyczajnie wysłać nam je mailem na adres: materialy@projektninja.pl. Prosimy o podanie sensownych tytułów maili wskazujących na zawartość i użycia w nich słowa „materiały” np. „materiały cz. 1„; „materiały cz.2„; „materiały fonty„;”materiały -zdjęcia do galerii„… Dzięki temu nie pogubimy się w mailach.

CI /CD – Identyfikacja wizualna

Identyfikacja Wizualna - Materiały do strony WWW - Projekt Ninja

Firma, marka czy projekt powinien mieć jakąś identyfikacje wizualną – zespół elementów i cech powtarzalnych we wszystkich swoich materiałach graficznych. Aby odcisnąć się w pamięci odbiorcy czy klienta należy zachować spójną stylistykę we wszystkich swoich przekazach. W Projekt Ninja możemy nakreślić kierunek dla Ciebie bądź dostosować estetykę strony do już istniejących materiałów i zasad Twojej marki.

Na Identyfikację wizualną składają się:
Logo i zarezerwowane znaki graficzne (TM)
Kroje używanych czcionek i zasady ich stosowania
Wytyczne co do używanych kolorów, przejść tonalnych, zaokrągleń, odstępów między odpowiednimi elementami czy efektów.

Fonty – Czcionki

Fonty - Materiały do strony WWW - Projekt Ninja

Jeśli używasz na swoich materiałach graficznych konkretnych czcionek, koniecznie podeślij nam je w paczce z materiałami. Jeśli nie możesz ich znaleźć podeślij nam ich nazwy, w miare możliwości użyjemy ich na stronie.

Jeśli nie masz żadnych fontów zaproponujemy nasz wybór w projekcie graficznym, a jeśli chciałbyś wybrać coś samodzielnie polecamy bazę fontów Google Fonts która zawiera setki interesujących fontów, darmowych do użytku i gotowych do wyświetlania na stronach internetowych.

Legalność – Licencje

Każdy font posiada jakąś licencję dotyczącą możliwości korzystania z niego. W przypadku czcionek komercyjnych, musisz posiadać wykupioną licencję na jej używanie, i mieć pewność że owa licencja uwzględnia także publikacje w internecie, co dotyczy również niektórych fontów o licencji mieszanej np. udostępnianych za darmo do użytku prywatnego lub do druku a odpłatnych na użytek w internecie. Pamiętaj że to że można bez problemu pobrać dany font z jakiegoś źródła nie znaczy że można go legalnie udostępniać. Jeśli wybierzesz font z Google Fonts bądź kwestię wyboru fontu pozostawisz nam nie musisz martwić się o kwestie prawne.

Jaki font można użyć na stronie?

Niestety nie każdy font nadaje się do zastosowania na stronie, poniżej przedstawiamy warunki jakie musi spełnić dany font abyśmy mogli użyć go na Twojej witrynie.

Format webowy: Do stron internetowych kiedyś trzeba było używać fontów systemowych – to jest takich które są zainstalowane na komputerach użytkowników wraz z systemem operacyjnym.
Dziś mamy dużo większe pole do popisu bo przeglądarki wspierają fonty webowe, które mogą być umieszczone na serwerze Twojej strony lub podlinkowane z serwisów takich jak Google Fonts.
Dobrze gdy font jest dostępny w takim formacie, jeśli nie to problem można obejść konwertując font na takie formaty co możemy dla Ciebie zrobić o ile licencja danego fontu na to pozwala.

Polskie znaki: W przypadku polskojęzycznej strony, dany font oczywiście musi posiadać zestaw wszystkich polskich znaków diakrytycznych, i innych znaków w przypadku strony wielojęzycznej.
Przy doborze fonta np. na Google Fonts warto wiedzieć że polskie znaki znają się w kategorii językowej „Latin Extended”, choć wybór tej kategorii nie gwarantuje pełnego zestawu owych znaków. Aby szybko sprawdzić czy dana czcionka ma komplet polskich znaków diakrytycznych można wpisać jako przykładowy tekst prawdopodobnie najkrótsze poprawne gramatycznie zdanie które zawiera ów zestaw:
„Zażółć gęślą jaźń” 🙂

Kroje czcionek – font face: Poza fontem do nagłówków, które z założenia powinny być pisane jednym krojem, czcionki na stronie powinny zawierać przynajmniej cztery podstawowe kroje pisma:

  • Regularną – Regular,
  • Pisaną kursywą – Italic,
  • Pogrubiona – Bold,
  • Pogrubioną kursywę – Bold-Italic

Zdjęcia

Zdjęcia - Materiały do strony WWW - Projekt Ninja

Surówka

Jeśli robisz zdjęcia profesjonalną cyfrówką, bądź masz je od fotografa – specjalisty, to cenne są pliki .raw. Nazywa je się „cyfrowym negatywem” ponieważ zawierają dużo więcej zakodowanych informacji niż wyjściowe pliki graficzne. Otrzymywanie plików wyjściowych z RAW-ów można porównać do procesu wywoływania zdjęć analogowych. Jeśli posiadasz zdjęcia w formacie RAW to jest to najlepszy materiał dla grafika.

Zdjęcia Stockowe

Jeśli nie masz odpowiednich zdjęć na stronę, można skorzystać z baz zdjęć stockowych. Są to bazy profesjonalnych, generycznych, dobrej jakości zdjęć, (Zwykle dysponują też grafikami, ilustracjami i video) które dobrze przedstawiają rożne tematy. Bazy takie wyposażone są w rożne filtry wyszukiwania ułatwiające znalezienie odpowiedniego materiału.

Wybierając grafikę z bazy, aby się trochę wyróżnić lepiej unikać najpopularniejszych fotografii. Słabo by było gdybyś miał na stronię to samo zdjęcie co połowa konkurencji :). To samo tyczy się niektórych modeli związanymi z najpopularniejszymi fotografami stockowami. Jest przykładowo taka para modeli którą widziałem już na stronach, POS’ach, plakatach, bilbordach i innych jak, reklamują dosłownie wszystko. Usługi hydrauliczne, pogrzebowe, proszki do prania i prezerwatywy. Odradzamy też kupowanie zdjęć z „Dziwnym panem ze stocka” (przepraszamy Cię Panie Andras Arotó).

Zdjęcia do wykorzystania w tle strony

Jeśli chcemy wykorzystać jakąś grafikę w tle strony musimy pamiętać by miała ona odpowiednie wymiary. Musimy myśleć o wszystkich potencjalnych rozdzielczościach ekranów na których wyświetlana może być strona. Co prawda są monitory i smart-tv które mają możliwości wyświetlania w 4K (4000px szerokości) lub nawet więcej, to mają one bardzo mały udział w wyświetlaniu stron i tworzenie stron z myślą o takich urządzeniach odbiłoby się bardzo niekorzystnie na wadze strony i prędkości ładowania. Dzisiejszym z standardem maksymalnej rozdzielczości ,od jakiej się wychodzi to 1920x1200px lub bardziej panoramiczne, nieco mniejsze Full Hd -1920x1080px. Dostarczając zdjęcia czy inne grafiki z myślą o użyciu w tle strony upewnij się że mają one taką lub większą rozdzielczość.

Licencje

Warto pamiętać że jeśli nie jesteś autorem zdjęć to mogą one być objęte jakimiś licencjami definiującymi możliwość i warunki publikacji. Wszelkie zdjęcia z internetu, gdy nie posiadają wyszczególnionej licencji należą do ich autorów, i nie można ich użyć bez ich zgody.

Wizerunki osób

Nawet jeśli jesteś autorem zdjęć istnieją pewne ograniczenia dotyczące publikacji. Jeśli tematem zdjęcia jest konkretna osoba, należy ją poprosić o zgodę na publikacje na stronie. Często w branżach takich jak fryzjerstwo lub makijaż fotografuje się efekty pracy w postaci wizerunku klientów/klientek za ich zgodą. Należy w takich przypadkach wyraźnie poinformować klienta gdzie znajdzie się jego zdjęcie. To że klient zgodził się na zdjęcie do albumu w salonie, wcale nie oznacza automatycznie zgody na publikacje na stronie internetowej. Najlepiej aby uniknąć ewentualnych nieporozumień otrzymać taką zgodę na piśmie.

Inne zastrzeżone tematy

Czasem fotografując jakieś dzieło wizualne, też trzeba mieć zgodę na publikację od jego autora. Dotyczy to czasem zdjęć obrazów, wnętrz muzeów itp. Jednym ze skrajnych przykładów jest np. fakt że aby opublikować nocne zdjęcia wieży Eiffla do celów inne niż publikacje prasowe, należy mieć zgodę projektanta jej oświetlenia.

Określone licencje na portalach

W przypadku zdjęć stockowych, wszystkie będą miały ściśle określone licencje użytkowania, które uzyskamy odpłatnie lub będą ogólnie dostępne do nieograniczone bądź ograniczonego użytku. Jeśli chcesz zamieść zdjęcia stockowe na firmowej stronie licencja taka musi obejmować użytek komercyjny/reklamowy „commercial use”. Niektóre portale jak np. Flickr pozwalają na wgrywanie zdjęć swojej społeczności, pod warunkiem udostępnienia jej na którejś z najbardziej liberalnych licencji (pozwalającej na użytek zarówno prywatny jak i komercyjny oraz na modyfikacje materiału, o ile nie zostanie użyta niegodnie z polskim prawem) .

Sam zrobiłbym zdjęcia, ale nie mam dobrego sprzętu…

Jeśli jesteś z tych ludzi, którzy lubią wziąć sprawy w swoje ręce i chcesz samodzielnie zadbać o przyzwoite zdjęcia, a nie masz profesjonalnego sprzętu, to jest to możliwe. Są ludzie robiący mistrzowskie zdjęcia, zwykłymi „małpkami” albo średniej klasy aparatami w telefonach. Wymaga to trochę samozaparcia i wysiłku ale jest jak najbardziej osiągalne. W internecie można znaleźć wiele poradników, na naszej stronie też planujemy takowy stworzyć. Warto pamiętać że większość sukcesu leży w odpowiednim oświetleniu, stabilizacji aparatu i sensownym kadrze. W przypadku zdjęć produktowych, w domowych warunkach, przy odrobinie pomysłowości za pomocą przedmiotów, które każdy ma w domu, można zbudować całkiem skuteczne amatorskie mini-studio.

Teksty

Teksty - Materiały do strony WWW - Projekt Ninja

Teksty, jak dostarczyć?

Najbardziej preferowaną metodą dostarczenia tekstów na stronę są Dokumenty Google. Umożliwiają one przyjazny sposób dodawania adnotacji i komentarzy. Ta opcja gwarantuje nam również pewność że pracujemy zawsze na aktualnej wersji tekstu. Wyklucza możliwość pogubieniu nie w dosyłanych, nowych, uaktualnionych wersjach tego samego tekstu. Oczywiście jeśli nie odpowiada Ci to z jakiś powodów możesz nam dosłać pliki programu Word czy Open Office.

Konspekt

Najlepiej zacząć od konspektu, wypisania w punkach co i w jakiej kolejności chcemy przekazać, z uwzględnieniem podziału na strony, podstrony, sekcje strony www i nagłówki.

Ton narracji, podejście do odbiorcy

Zanim zaczniesz pisać teksty na swoją stronę, zastanów się w jaki sposób chcesz „mówić” do swojego odbiorcy. Luźno, czy bardzo poważnie? W sposób zdystansowany czy bardziej osobiście. Czy chcesz posługiwać się oficjalnym tonem, naukowym, czy tworzyć luźną koleżeńską relację z odbiorcą. Zdecyduj jak chcesz się przedstawiać: Ty jako osoba, Wy jako firma, zespół, czy bezosobowo jako firma, marka? I na koniec jak zamierzasz zwracać się do potencjalnych odbiorców: „Ty” czy raczej „szanowni Państwo”, czy w ogolę nie zamierzasz używać zwrotów bezpośrednich? Po przemyśleniu tych kwestii staraj trzymać się w miarę konsekwentnie danego podejścia w komunikacji z klientem/odbiorcą.

USP – unikalne punkty sprzedażowe.

USP (ang. unique selling points) to termin, jak sama nazwa wskazuję, dotyczący głównie sprzedaży, choć można rozumieć go i stosować dużo szerzej. Chodzi o to by zastanowić się nad wartościami Twojej oferty, korzyściami jakie klient będzie miał wybierając właśnie Ciebie, z dużym nastawieniem na słowo „unikalne”. Warto szczególnie wyeksponować te rzeczy, które wyróżniają Cię na tle konkurencji. I jak już wspomnieliśmy nie musi to tyczyć się wyłącznie sprzedaży. Jeśli prowadzisz bloga lub projekt niekomercyjny zastanów się czemu użytkownik powinien poświęcić swój czas własnie na niego, a nie na coś podobnego co pewnie znajdzie się gdzieś w odmętach internetu.

Oryginalność

Może to i banał, ale warty powtarzania. Bądź oryginalny. Ludzie mają dość powtarzalności, o którą potykamy się na każdym kroku, szczególnie w dziedzinie komunikacji biznesowej czy marketingowej. Teksty typu: „nasz proszek jest 90% bardziej skuteczny niż zwykły proszek” na nikogo już na szczęście nie działają. Postaraj się zainteresować odbiorców niestandardowym przekazem. Poza oczywistymi korzyściami z posiadania oryginalnej treści na stronie, należny też wziąć pod uwagę fakt, że wyszukiwarki internetowe przywiązują bardzo dużą wage do oryginalności treści.

SEO – jak pisać by być widocznym w internecie?

Rola Ninjy

Multimedia

Materiały - multimedia | Projekt Ninja

Poza zdjęciami, strony mogą serwować przeróżne multimedia. Możemy wstawić video, animacje, ścieżki audio ze zintegrowanym odtwarzaczem, osadzać na stronie filmy umieszczone na serwisie YouTube i wiele innych.

Jeśli chcesz zaprezentować na stronie audio lub wideo, najlepiej jeśli prześlesz nam je w jakimś popularnym lekkim formacie do publikacji w internecie, jak np. mp3 czy mp4. Jeśli nie masz takiego nie przejmuj się, przekonwertujemy.

W Przypadku video wgranego na YouTube sprawa jest jeszcze prostsza, możemy „osadzić go” mając do dyspozycji tylko link. Oznacza to że sam film będzie znajdował się na YouTube, ale będzie dostępny na Twojej stronie w raz ze wszystkimi opcjami odtwarzacza portalu YT.

Sklep

Materiały do sklepu internetowego | Projekt Ninja

W przypadku sklepu punktem wyjścia do projektowania i wdrażania jest odpowiedni podział asortymentu na kategorie i atrybuty. Odpowiednia organizacja produktów to podstawa. Ninja chętnie doradzi ci w tych kwestiach jednak ty najlepiej wiesz co sprzedajesz potrzebujemy od Ciebie choćby wstępnie rozpisanej hierarchii kategorii i nakreślenia wybranych atrybutów.

Struktura kategorii

Kategorie stanowią podstawowy podział produktów w sklepie. Należy zastanowić się jak najlepiej pogrupować przedmioty. Kategorie mogą być wielopoziomowe: kategorie główne, podkategorie, pod-podkategorie itd. Nie ma technicznego ograniczenia co do ilości poziomów kategorii czy kategorii w ogóle. Ważne jest by rozplanować wszystko tak, by klient intuicyjnie jak najszybciej mógł odnaleźć to czego szuka wśród całego Twojego asortymentu.

Atrybuty produktów

Jest to drugi dodatkowy stopień podziału produktów w obrębie kategorii. Atrybut definiuje jakąś cechę produktu i ma przypisany do siebie zestaw wartości np. w kategorii „kubki” możemy zdefiniować atrybut „materiał” i wartości „ceramika”, „plastik”, „stal”. Kupujący po wejściu w kategorię domyślnie widzi wszystkie kubki, ale może z tego widoku odfiltrować sobie np. tylko kubki stalowe. Produkty mogą mieć przypisanych wiele atrybutów.

Zdjęcia do sklepu

W przypadku sklepu poza zdjęciami i grafikami potrzebnymi nam do wykonania całej obudowy graficznej, potrzebne są zdjęcia produktów. Dobrze żeby każdy produkt miał parę zdjęć, przedstawiających go z rożnej strony. Dobrze jest dodać też zdjęcia zbliżeniowe rożnych detali.

Opisy produktów.

W sklepie każdy produkt powinien mieć swój własny unikalny opis. A często stosuje się dwa opisy: pełny i skrócony. Pełny znajdzie się indywidualnej podstronie produktu podczas gdy skrócony może widnieć pod każdym produktem w widoku zbiorczym.

Logotypy, znaki handlowe firm trzecich

Znaki zastrzeżone | Projekt Ninja

Wiele osób zamawiających stronę www, chcę się na niej pochwalić z jakimi firmami współpracuje, produktów jakich renomowanych marek używa przy swoich usługach, bądź jakich firm produkty sprzedaje. Często można zetknąć się na witrynach z rożnymi widgetami czy sekcjami pełnymi znanych logotypów. Jest to dobry sposób zakomunikowania relacji pomiędzy Twoją firmą a innymi, których znaki są rozpoznawalne, ale wiąże się z tym trochę komplikacji.

Trzeba pamiętać że wszystkie te znaki graficzne opatrzone oznaczeniami: ® – Registered trademark; © – Copyright i ™ – Trade mark są objęte odpowiednią ochroną prawną i nie można pozwolić sobie na użycie ich na swojej stronie bez odpowiedniego pozwolenia. Jeśli twoja firma jest certyfikowanym podmiotem sprzedaży produktów jakiejś marki to zapewne masz możliwość publikacji ich logotypu na wskazanych umową warunkach. Na oficjalnych stronach niektórych firm można znaleźć informacje w jakich przypadkach firma zezwala na umieszczenie swojego znaku handlowego, w innych, niestety, trzeba wystąpić o oficjalne pozwolenie aby uchronić się przed ewentualnymi, niechcianymi konsekwencjami prawnymi.

W Ninjy nie bierzemy na siebie odpowiedzialności za umieszczone znaki handlowe firm trzecich. Nie pobieramy ich z internetu, i nie występujemy do odpowiednich podmiotów o prawa do ich wykorzystania. Jeśli życzysz sobie, abyśmy wstawili tego typu znaki graficzne, musisz zdobyć te znaki graficzne i pozwolenia na nie, na własną rękę oraz wysłać nam je w paczce z materiałami z oświadczeniem że posiadasz wszystkie niezbędne pozwolenia czy uprawnienia do ich publikacji na swojej stronie.

Twoje pozostałe materiały reklamowe

Jeśli posiadasz inne materiały reklamowe, prosimy, podeślij nam je. Nawet jeśli nie są to rzeczy do wykorzystania na stronie, to chcielibyśmy się zapoznać z Twoją dotychczasową komunikacją wizualną.

Inspiracje – przykłady

Materiały - inspiracje | Projekt Ninja

Bardzo znaczącym aspektem każdej strony jest jej styl graficzny. Mamy tu do czynienia z gustem, a właściwie gustami 🙂 Podczas projektowania musimy pogodzić nasze osobiste wyczucie estetyki i oczekiwania „przeciętnego odbiorcy”, ale najbardziej będziemy chcieli, by strona oczarowała właśnie Ciebie jako klienta. W końcu to Ty decydujesz. Dlatego wielce pomocne będzie jeśli poza materiałami, z których będziemy tworzyć, wyślesz nam jeszcze jakieś przykłady materiałów, które po prostu Ci się podobają. Im więcej, tym lepiej. Pozwoli nam to Cię trochę poznać, wyczuć Twój osobisty gust i Cię nie zawieść z kreacją.

Przy wysyłaniu należy tylko zachować wyraźne rozróżnienie, co jest do ewentualnego wykorzystania na stronie, a co przykładem – inspiracją. W przypadku tych inspiracji nie mamy żadnych ograniczeń i nie musimy się przejmować żadnymi prawami autorskimi. Posłużą nam one tylko do wglądu i zapoznania się z Twoimi upodobaniami.

Jeśli masz kreatywny umysł, a w głowie kiełkuje Ci zarys Twojej przyszłej strony zachęcamy do chwycenia za długopis, ołówek czy kredkę i naszkicowanie schematów, pomysłów na układ czy czegokolwiek. Każdy dobry projekt zaczyna się dziwnymi mazańcami na klasycznej celulozowej kartce zanim wyląduje w cyberprzestrzeni. W Ninjy umiemy dość dobrze czytać zamysły kryjące się pod luźnymi kartkami i tego typu „materiały” też mogą okazać się niezwykle pomocne.

Oświadczenie o prawach do użytku materiałów

Oświadczenie o prawach do użytku materiałów - Materiały do strony WWW - Projekt Ninja

Ninja niestety nie jest detektywem. Nie jesteśmy w stanie sprawdzić pod kątem legalności wszystkich przekazanych przez Ciebie materiałów. Gdy mamy jakieś podejrzenie co do ograniczeń prawnych zwianych z jakimiś materiałami zgłaszamy to naszym klientom i dopytujemy czy mają odpowiednie licencje, pozwolenia, prawa autorskie czy zgody na publikacje. Powyżej opisaliśmy też po krótce te kwestie w odniesieniu do poszczególnych typów materiałów.

Wysyłając nam materiały upewnij się że masz prawo do ich użytku, a konkretnie publikacji. Nie kopiuj cudzych tekstów, nie pobieraj cudzych zdjęć z internetów 🙂 . Gdy masz na swoich zdjęciach wyraźne wizerunki konkretnych osób (np. klientów) powinieneś mieć ich zgodę na publikację wizerunku.

Nie bierzemy odpowiedzialności za publikację powierzonych nam materiałów jeśli okażą się objęte jakimiś restrykcjami lub zostały pozyskane niezgodnie z prawem.