Ninja Awatar Słownik

Słownik pojęć


Ninja czasem mówi tajnym szyfrem…
Poniżej słownik z komputerowego, graficznego i reklamowego na Nasze.


Aby łatwiej nam było się komunikować zamieściliśmy na stronie poniższy słownik rożnych pojęć z dziedziny projektowania, grafiki, typografii, stron internetowych, i funkcjonowania sieci, które mogą być dla Ciebie niezrozumiałe.

Słownik zawiera krótkie wyjaśnienia wszystkich branżowych terminów, na jakie możesz się natknąć. Niektóre bardziej złożone tematy mają swój obszerniejszy opis w naszym przewodniku.

Niektóre hasła zostały opisane dość precyzyjnie, w części jednak pozwoliliśmy sobie na drobne uproszczenia.

Indeks alfabetyczny

CMS – Content Management System, zwany też zapleczem lub panelem administracyjnym – aplikacja internetowa, pozwalająca na łatwe zarządzanie serwisem WWW, jego aktualizację i rozbudowę.

Hosting – serwowanie. Usługi związane z fizycznym umiejscowieniem plików strony na komputerze – serwerze, który bierze udział w udostępnianiu strony światu 🙂 Termin dotyczy miejsca serwerowego na nasze pliki, miesięcznego transferu, maksymalnego chwilowego obciążenia, rezerwacji i podpięcia domen itp.

Serwer – specjalny komputer dostawcy usług internetowych, na którym fizycznie znajdują się wszystkie pliki związane ze stroną i który bierze udział w wyświetlaniu strony przez użytkowników.

Domena – najważniejszy element adresu internetowego. Składa się z dwóch części: nazwy głównej oraz końcówki – rozszerzenia, rozdzielonych kropką np. projektninja.pl. Jeśli zastanawiasz się nad wyborem domeny, zapraszamy do przeczytania szerszego artykułu o domenach w naszym przewodniku.

Rozszerzenie – końcówka nazwy pliku lub domeny. W przypadku pliku będzie wskazywała ona jego typ. W przypadku domeny może wskazywać tematykę strony bądź lokalizację geograficzną z jaką jest powiązana.

Rozdzielczość – jeśli nie chcesz sobie specjalnie zaprzątać głowy szczegółami, to wystarczy, jak zapamiętasz, że najpewniej chodzi o wymiary obrazu w pixelach: szerokość x wysokość bądź gęstość zadruku wyrażona w DPI.
Wymiary pliku graficznego na komputerze możesz sprawdzić klikając na niego prawym przyciskiem myszy i wybierając „właściwości” oraz zakładkę „szczegóły”.

Jeśli zaś chcesz zgłębić temat, to: w zależności od kontekstu może oznaczać parę rzeczy:

  • W przypadku wyświetlania obrazu mogą to być pełne wymiary obrazu cyfrowego lub matrycy wyświetlacza podawane w pixelach według wzoru: {szerokość} x {wysokość}; np. Full HD, inaczej 1080p , to nazwy formatu „1920×1080”, co po przemnożeniu daje ponad dwa miliony pixeli, czyli dwa megapixele.
  • Wymiary w pixelach nie muszą zawsze przekładać się bezpośrednio na konkretny rozmiar w przestrzeni. Tu pojawia się parametr gęstości obrazu – czyli ilości fizycznych pixeli wyświetlacza na jeden cal również nazywana rozdzielczością. Mierzy się ją w tym przypadku w jednostce PPI (Pixel per inch) pixel na cal. Większość monitorów wyświetla w rozdzielczości 72ppi, ale np. telefony komórkowe mają dużo gęściej upakowane pixele,
  • np. technologia wyświetlaczy Retina, marki Apple, ma, w zależności od urządzenia, od 218 do 458ppi.
  • W przypadku druku jest analogicznie do wyświetlania, z tą różnicą, że na ekranach wyświetlamy pixele a na papierze i innych nośnikach zostawiamy plamki – kropki. I tu parametr i jednostka nosi nazwę DPI (dots per inch). Za standard druku wysokiej rozdzielczości uważa się 300dpi.
  • Z jeszcze jedną analogią mamy do czynienia w przypadku urządzeń rejestrujących obraz jak skanery. W ich wypadku chodzi o ilość próbek na cal SPI (samles per inch).
  • Przy tych trzech wymienionych parametrach najstarszy jest DPI i tak się utarło, że zwykle parametru dpi używa się także przy druku i rejestracji obrazu zamiennie z parametrami ppi i spi.

DPI parametr, jednostka – ilość plamek przypadających na cal patrz -> rozdzielczość.

PPI – parametr, jednostka – ilość pixeli na cal patrz -> rozdzielczość

SPI – parametr, jednostka – ilość próbek na cal patrz -> rozdzielczość

Responsywność – RWD (Responsive Web Design) zdolność strony do dostosowywania się do różnych warunków wyświetlania. Strona zaprojektowania zgodnie z RWD będzie modyfikowała swój wygląd i działanie na rożnych urządzeniach (smartfony, tablet, komputery), tak by zawsze zachować czytelność i prostotę obsługi. Więcej na temat na podstronie poświęconej RWD.

RWD – (Responsive Web Design) zwane również „responsywnością”, to zdolność strony do dostosowywania się do różnych warunków wyświetlania. Strona zaprojektowania zgodnie z RWD będzie modyfikowała swój wygląd i działanie na różnych urządzeniach (smartfony, tablet, komputery), tak by zawsze zachować czytelność i prostotę obsługi. Więcej na temat na podstronie poświęconej RWD.

SSL – protokół szyfrowanego połączenia między serwerem a użytkownikiem. Zapobiega on przechwytywaniu i modyfikowaniu poufnych danych użytkowników. Adresy stron szyfrowanych zaczynają się na https:// (w przeciwieństwie do nieszyfrowanych http://), przeglądarki internetowe dodatkowo zwykle zaznaczają takie adresy ikonką kłódki. Zawsze przed podaniem jakiś poufnych danych upewnij się, że połączenie jest szyfrowane – w szczególności przy usługach bankowych, finansowych itp. Dziś wiele przeglądarek automatycznie ostrzega użytkowników przed łączeniem się z nieszyfrowanymi stronami, nawet gdy te nie wymagają żadnych danych użytkownika. Dlatego jeśli masz nawet prostą stronę informacyjną, wykupienie szyfrowania jest raczej koniecznością.

HTTPS:// – patrz -> SSL

Szyfrowanie – patrz -> SSL

Wektory – patrz -> grafika wektorowa.

Krzywe – patrz -> grafika wektorowa.

Skrzywione – zamienione na „krzywe„. Termin zwykle dotyczy tekstów, które zamiast używać jakiegoś fontu (i odwoływać się do jego pliku), zostały zamienione na reprezentujące go kształty. Zabieg taki pozwala np. wydrukować prawidłowo dany materiał przez drukarnię, która nie dysponuje danym fontem, ale uniemożliwia późniejszą zmianę treści w takim tekście.

Grafika wektorowa – inaczej krzywe. To grafika, która jest zapisana jako kształty, obrysy i wypełnienia, w oderwaniu od fizycznych wymiarów. Taką grafikę można powiększać do dowolnych rozmiarów fizycznych, bez utraty jakości i wad obrazu, jakie tworzą się podczas powiększania grafiki rastrowej (patrz: rozpikselizowanie).

Płaskie – patrz -> grafika rastrowa

Grafika rastrowa – grafika, która ma zapis w formie bitmapy – mapy pixeli, czyli siatki maleńkich kwadratów o rożnych kolorach, które przekładają się na pixele sprzętowe (zestawy lampek RGB) w wyświetlaczach lub na plamki farby w druku. Każda bitmapa ma swoją wielkość w pixelach – rozdzielczość (to znaczy: ile ma pixeli szerokości i wysokości). W zależności od gęstości zadruku lub lampek w wyświetlaczu przełoży się to na różne wymiary fizyczne (na przykład w calach czy centymetrach). Więcej o tym w rozdzielczość.

Spłaszczone – termin dotyczy kształtów (grafiki wektorowej) lub fontów w programie graficznym, które zostały zamienione na grafikę rastrową, lub całych kompozycji warstwowych, które zostały zamienione na pojedynczy obraz, co w obu przypadkach uniemożliwia większość możliwości edycyjnych.

Kompresja – sposób zapisu zmniejszający rozmiar pliku, np. kompresja archiwów .rar czy .zip. Kompresja może być „bezstratna” lub „stratna”. „Bezstratna” po rozkodowaniu pozwala na uzyskanie niezmienionego pliku oryginalnego. „Stratna” zmniejsza wagę pliku, obniżając jakość oryginału.
Nas interesować tu będzie głównie kompresja plików graficznych, a konkretnie kompresja jpg. Jpeg to najpopularniejszy format pliku graficznego grafiki rastrowej, który wyposażony jest w kompresję stratną.
Zapisując plik .jpg można ustalić w procentowej skali stopień kompresji. Im większa, tym mniej ważyć będzie wyjściowy plik (przez co będzie się np. szybciej ładował, pożerał mniej transferu itp.), ale jego jakość wyjściowa też będzie się obniżać. Przy publikacji w internecie kompresja jest raczej koniecznością. Ważne jest, by ją odpowiednio wyważyć i uzyskać sensowny kompromis między wagą pliku a jego jakością. Czasem może dojść do czegoś takiego jak podwójna kompresja, gdy już skompresowany plik graficzny posłuży jako jako plik startowy do jakiś zmian i zostanie wtórnie skompresowany po nich. To doprowadza do nawarstwiania się strat jakościowych, dlatego tak ważne jest, by dostarczać grafikom materiały jak najlepszej jakości, nawet gdy docelowo mają być publikowane w „odchudzonej” formie.

Kompresja przykład - Ninja słownik

Powyższy przykład pokazuje różnice w kompresji

1. Kompresja 100% jakości, bezstratna – ładny, ostry obraz, waga: 76,61 Kilobajtów.

2. Maksymalna kompresja, widoczna strata jakości, pojawiają się tak zwane artefakty, waga: zaledwie 8,513 Kilobajtów. Gwoli ścisłości wyjaśnię, że niniejszy obrazek z przykładami też został trochę skompresowany 🙂 (z zachowaniem 70% jakości) na potrzebę tej strony. Mamy więc do czynienia de facto z podwójną kompresją odpowiednio 100%, 70%Q* dla obrazka pierwszego i 0%, 70%Q dla drugiego przykładu. (*Q procent zachowania jakości)

Światła – w grafice światłami określa się wolne puste przestrzenie, odstępy między obiektami. W języku angielskim nazywa się je mianem „white space”. Jest taka zasada „white space is a good space„, 🙂 światła są bardzo ważnym elementem układu strony. W rożnych kompozycjach, dobrze dobrane, jednolite odstępy, wprowadzają porządek i harmonię nawet tam, gdzie same elementy różnią się wielkościami i proporcjami.

Justowanie

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Szeryfy – co ma wspólnego Ninja z Szeryfem? A no (?!) typografia… Szeryfy, to takie poziome wyrostki u podstaw i zwieńczeń liter a właściwie glifów, czyli pojedynczych znaków z jakich składa się font (czy są to litery, liczby czy inne znaki). Zostały wymyślone, aby wizualnie łączyć wiersze tekstu. Dziś szeryfowe fonty nie są zbyt często używane a jeżeli już, to rzadziej w tekstach akapitowych ,do których zostały stworzone, tylko (coś to źle brzmi) w nagłówkach, gdzie pełnią głównie funkcje ozdobną.

Bitmapa – patrz -> grafika rastrowa.

Idiotoodporność – bardzo niepoprawny, acz popularny w branży termin, oznaczający takie podejście do projektowania czy pisania, aby wszystko było ekstremalnie przejrzyste, wyjątkowo zrozumiałe, intuicyjne w obsłudze, nic nie pozostawiało żadnych wątpliwości. Tak, byś znalazł się na stronie, tam gdzie chcesz, zanim o tym pomyślisz. Tak, by Twój sąsiad i jego kot potrafili obsłużyć stronę. W Ninjy często staramy się dążyć w tym kierunku, choć zaznaczamy, że nie mamy żadnych użytkowników za idiotów, w potocznym tego słowa znaczeniu. A tych w dawnym, medycznym znaczeniu, bardzo szanujemy i serdecznie pozdrawiamy.

Waga – inaczej rozmiar pliku w bajtach, kilobajtach, megabajtach i tak dalej.

Transfer – ilość danych podczas przesyłania. Liczony w bitach, kilobitach, megabitach. Jest to analogia do wagi plików przechowywanych na nośnikach cyfrowych. Plik, który zajmuje „megabit” miejsca na dysku, pochłonie „megabit” transferu. Usługi serwerowe oferują zawsze jakąś daną ilość miejsca na przechowywanie plików i ograniczoną ilość miesięcznego transferu. Za każdym razem, gdy ktoś wchodzi na stronę internetową, automatycznie pobiera teksty, wyświetlane obrazki, i pliki potrzebne do wyświetlania strony do tymczasowej pamięci swojego komputera.

Panel administracyjny – patrz -> CMS

Zaplecze – patrz -> CMS

Back-End

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Front-End

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Ciasteczka

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Bug – robak 🙂 w programowaniu, jakiś błąd w kodzie, zwykle w logice działania. Bywa ciężki do wykrycia, może ujawniać się jedynie w specyficznych okolicznościach, gdy przez większość czasu wszystko wydaje się działać poprawnie. Wykrywanie i usuwanie takich błędów nazywa się debugowniem a programy, które to ułatwiają, debugerami.

Wdowy

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Sierotki

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Hamburger – określenie ikonki, trzech poziomych kresek, po kliknięciu której rozwija się pionowe menu. Zwykle poziome menu główne strony w responsywnej stronie, na telefonie „chowa się w hamburgera” ze względu na to, że nie zmieściłoby się w szerokości niewielkiego wyświetlacza smartfona a w pionie zajmowałoby większość miejsca na początku strony. Aktywni użytkownicy urządzeń mobilnych są już przyzwyczajeni do takiego rozwiązania i Ninja również go używa i rekomenduje.

Akordeon – komponent stony stosowany często przy obszernych stronach, które mają wyraźny podział treści. Bardzo dobrze sprawdzający się na urządzeniach mobilnych, gdzie dysponujemy mniejszą przestrzenią. W akordeonach na początku widzimy listę tematów z wyraźnym zaznaczeniem, że można je kliknąć i rozwinąć. Użytkownik od razu widzi wszystkie najważniejsze punkty i dopiero po kliknięciu w interesujące go zagadnienie, rozwija się pod nim okno ze szczegółami lub pełnym opisem.

Odsłona – zwana także impresją, to pojedyncze wyświetlenie danej strony, podstrony, banneru, czy reklamy kontekstowej. Pięciokrotne odświeżenie danej strony np. wygeneruje jej pięć odsłon. Można sprawdzać odsłony stron i reklam w panelu analitycznym. Odsłony wygenerowane z różnych adresów IP, to tak zwane odsłony unikalne. Ich liczba jest najbliższa liczbie osób, które rzeczywiście wyświetliły daną stronę lub zobaczyły reklamę. Oczywiście parę osób może wygenerować tylko jedną unikalną odsłonę np. korzystając z tego samego komputera, bądź z sieci wifi, której router maskuje IP urządzenia. Z drugiej strony jedna osoba może „nabić” wiele unikalnych odsłon z rożnych sprzętów.

Testimonial – świadectwo, często na stronach wstawia się tak zwane testimoniale jako luźną formę referencji klientów. Warto poprosić zadowolonych ze współpracy klientów o dosłownie 2-3 zdania, luźno, po ludzku, o wrażeniach ze współpracy czy produktu i zdjęcie profilowe z pozwoleniem na publikację. Taki element zwiększa wiarygodność przedsięwzięcia. Ważne żeby to były proste słowa, od serca 🙂 nie natrętne zachwalanie rodem z kiepskich reklam niemieckich proszków do prania.

Artefakty – efekty uboczne kompresji stratnej plików graficznych bądź video. Są to różne wady obrazu. Im większa kompresja, tym mniejsza waga pliku i bardziej widoczne artefakty.

Fold, linia foldu – pozioma linia, poniżej której zawartość strony na danym urządzeniu nie jest widoczna od razu na stronie i wymaga przescrollowania – przewinięcia strony w dół. Będzie ona wypadała w rożnych miejscach danej strony w zależności od wymiarów wyświetlacza. Warto projektować stronę tak by ważne elementy i istotne informacje znajdowały się możliwie nad linią foldu i tak by od razu było jasne że strona się na niej nie kończy i wymaga dalszego przewijania. (ZA DUŻO POWTÓRZEŃ „STRONY”)

Pixeloza – patrz -> rozpikselizowanie

Rozpikselizowanie – efekt grafiki rastrowej, która została powiększona ponad jej oryginalny rozmiar. Obrazki rastrowe mają zapisaną mapę pixeli. Gdy powiększymy je ponad oryginał, to będą zajmować więcej pixeli na ekranie niż mają zapisane w swojej mapie. To skutkuje widocznymi zazwyczaj na obrazie kwadracikami, odpowiadającymi oryginalnym pixelom, ale znacznie powiększonymi.

Rozpikselizowanie - Słownik Ninja

Programy graficzne używają różnych algorytmów do uzupełniania brakujących pixeli przy powiększaniu takich obrazków co może skutkować różnymi efektami końcowymi – artefaktami. Często są one błędnie nazywane pikselozą. Na załączonym obrazku mamy pewną grafikę w wysokiej jakości (1) i trzy przykłady efektów różnych algorytmów powiększania takiego obrazka ok. 3-krotnie ponad oryginalną rozdzielczość. (2) Klasyczna pikseloza – algorytm uzupełniania pixeli na podstawie najbliższego sąsiadującego pixela (last neighbor), widocznie wyraźne kwadraty. (3) Rozmycie – efekt algorytmu (smooth). (4) Specyficzny efekt algorytmu zachowującego detale (preserve details).

Paginacja – patrz -> stronicowanie.

Stronicowanie – inaczej paginacja. Jest to rozbicie obszernych treści na ponumerowane podstrony. Często stosuje się ten termin w przypadkach, gdzie de facto wcale nie przechodzimy do kolejnych podstron. Może tak być na przykład w przypadku galerii. Załóżmy, że gdzieś na danej podstronie wstawimy galerię i chcemy by zajmowała ona konkretną ilość miejsca oraz nie przekraczała siatki, dajmy na, to pięciu obrazków w rzędzie, w nie więcej niż trzech rzędach, bo tak ładnie komponuje nam się z resztą treści. Co możemy zrobić gdy mamy do zaprezentowania więcej niż 15 zdjęć? Możemy użyć paginacji galerii. Nie spowoduje to przejścia z obecnej podstrony na kolejną. Galeria będzie miała swoje własne „wirtualne podstrony” z zestawami po 15 zdjęć. W tym przypadku pod galerią pojawi się jakiś interfejs do przełączania „podstron galerii” i każde kliknięcie na nie, spowoduje wyświetlanie nam kolejnego zestawu do 15 zdjęć bez konieczności opuszczania obecnej podstrony ani jej przeładowywania.

Chochlik drukarski – „diabełek” – hasełko z nomenklatury poligraficznej, oznacza błąd w druku, który nie został zauważony przy wszystkich korektach i wykryty został już po wydrukowaniu całego nakładu. W branży internetowej czasem nazywamy tak też pewne przeoczone drobne błędy, które doczekały się publikacji live. Na szczęście na stronie internetowej można zawsze takiego chochlika skutecznie wyeliminować, co niestety nie jest możliwie u naszych kolegów drukarzy.

Target

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Targetowanie

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Grupa docelowa

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Grupa odbiorcza

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Desktop – biurko :). Określenie komputerów stacjonarnych i większych laptopów jako środowisko wyświetlania stron internetowych. W przeciwieństwie do urządzeń mobilnych, mamy tu do czynienia z węższą grupą możliwych rozdzielczości ekranowych i z założenia poziomą orientacją obrazu. Dzięki temu projektowanie wersji „desktopowej” strony jest prostsze i pochłania mniej czasu niż wersji na mobile.

Mobile – skrótowe określenie wszystkich urządzeń mobilnych zdolnych do przeglądania stron. Ich popularność (szczególnie telefonów), które generują już ponad połowę odsłon w globalnym internecie, wyznacza dzisiejsze podejście do projektowania. W sprzętach tych dysponujemy znacznie mniejszą przestrzenią wyświetlacza, zwykle pionową orientacją i innymi mechanizmami przeglądania (choćby z braku myszki czy kursora), przez co wersja mobilna strony wyposażana jest w specjalny zestaw reguł i stylów co wpływa na jej wygląd i zachowanie.

Impresje – patrz odsłony.

Stock – skrótowe określenie baz z profesjonalnymi generycznymi zdjęciami do użytku reklamowego / komercyjnego. Można z nich odpłatnie pobrać zdjęcia z licencją na publikacje, na większość możliwych tematów. Są też takie, które oferują zdjęcia nieodpłatnie. Mają one zwykle mniejszy wybór zdjęć, a publikacja ich często zobowiązuje do podania źródła i informacji o autorze.

Ninja sam korzysta i bardzo poleca bazę Pexels, która oferuje zdjęcia na otwartej licencji, bez zobowiązania do podawania źródła czy wyszczególniania autora. Inne bazy o podobnych warunkach to np. : Pixabay czy Unsplash

Popularne komercyjne bazy zdjęć to np. Shutterstock i Adobe Stock (niegdyś iStock Photo)

Generyczne – mamy tu dwa pojęcia: wyniki genryczne związane z seo i zdjęcia generyczne.

Roboty – Terminator, Bender, Wally, R2D2, Rosi… – nie mówcie, że nie znacie! Oczywiście nie o takie roboty chodzi… W sieci robotami nazywamy mniej lub bardziej skomplikowane skrypty, zaprogramowane na czynności podobne do tych, które są zwykle dokonywane przez ludzi (czasem udają ludzi). Mamy pełzacze – crawlery Googla, które przeglądają i sczytują treści ze stron internetowych w celu nadania im pozycji na wyszukiwane hasła. Mamy chat-boty, które pytają: „w czym mogę pomóc?”, zanim do naszej sprawy zaloguje się ludzki pomocnik. Mamy też wredne spam-boty, które przez formularze kontaktowe próbują zareklamować nam czarnorynkową Viagrę, przed którymi broni nas captha pytając, czy aby na pewno nie jesteśmy robotem.

Crawlery – pełzacze – Są to skrypty Googla, które poruszają się po sieci, przeklikują linki, sczytują treści na stronach internetowych. Sprawdzają zawartość nagłówków, meta-dane, liczą wystąpienia rożnych słów kluczowych itp. Na tej podstawie przydzielają poszczególnym witrynom pozycje w wyszukiwaniach na rózne zapytania.

Indeksowanie – proces nadawania stronie odpowiedniej pozycji w wyszukiwarce na poszczególne zapytania.

Wyniki Generyczne

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

SEO

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

SEM

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Pozycjonowanie – często mylone z SEO. Jest to ogół działań, dążących do uzyskania jak najwyższych pozycji strony w wynikach wyszukiwania pod kątem konkretnych pytań. O ile SEO jest kluczowe dla dobrego pozycjonowania, to jednak samo w sobie nie jest w stanie umieścić naszej strony wysoko. Są dobre i „czarne” praktyki pozycjonowania.

Te czarne polegają na szukaniu słabych punktów w działaniu algorytmów wyszukiwania i crawlerów (robotów sczytujących dane ze strony) i wykorzystywaniu ich do sztucznego podpompowiania strony. Jest to ciągła walka między ludźmi, którzy się tym zajmują a osobami tworzącymi algorytmy wyszukiwarek, którym zależy by wyżej wyświetlały się strony najbardziej adekwatne i popularne. Metody takie zmieniają się bardzo szybko, gdyż algorytmy są ciągle udoskonalane tak, by przeciwdziałać podobnym praktykom. Zdarzały się też ręcznie nakładane kary na naprawdę wielkie korporacje ze strony przeglądarek, które wykryły u nich takie niecne działania. Powodowało to ich spadek z dania na dzień, z czołówki wyników, na atrakcyjne zapytania gdzieś dalekooo..

Natomiast dobre praktyki w pozycjonowaniu, to tak naprawdę promocja Twojej strony gdzie tylko się da, zaprzęgniecie siły mediów społecznościowych, content marketing (można np. na którymś z branżowych portali napisać wartościowy artykuł i linkować stronę w jego treści), wymiany linków czy bannerów między powiązanymi tematycznie, lecz nie konkurującymi ze sobą portalami. No i płatna reklama. Gdy masz wartościową treść na swojej stronie i jest ona dobrze przygotowana pod kątem SEO, to gdy uda Ci się przyciągnąć na nią trochę ruchu, to powinna ona zacząć się wspinać w wynikach wyszukiwań.

// To w ogóle powinno być w seo…
Jeśli Twój biznes czy działalność jest w jakiś sposób lokalna, warto to uwzględnić i wręcz przywiązać do tego dużą wagę w treści strony. (styl!!!) W takim wypadku, o pozycje na interesujące Cię zapytania, będziesz walczył ze swoją okoliczną konkurencją a nie całą Polską czy całym „zinternetyzowanym” światem.

Optymalizacja
Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwań – patrz -> SEO.
Optymalizacja wagowa.

IP

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Słowa kluczowe

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Subdomena

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Protokół

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Ścieżka – patrz -> URL

URLUniform Resource Locator – Ujednolicony format adresowania, pod tą jakże zawiłą nazwą kryje się w gruncie rzeczy dość proste pojęcie, przynajmniej w zakresie jaki nas interesuje. Potocznie zwane ścieżką lub po prostu adresem, to jednolity sposób wskazywania na umiejscowienie strony lub innego zasobu (obrazka, pliku wideo itp.) w sieci. Zapis jest hierarchiczny, zaczyna się od elementu nadrzędnego i każdy potomny jest oddzielony slashem.

Znaki w URL: W ścieżkach adresów internetowych, w nazwach poszczególnych katalogów czy zasobów nie można używać spacji i większości znaków specjalnych (jak np. polskie znaki diakrytyczny czy znaki zarezerwowane w adresach do odpowiednich funkcji ). Adresy w sieci nie są również case-sensitive czyli wrażliwe na wielkość znaków. Dlatego przyjęło się nazywając katalogi lub pliki z myślą o wgraniu na serwer pisać wszystko z małej litery, zamieniać lokalne znaki diakrytyczne na ich „zwykłe odpowiedniki” i rozdzielać poszczególne słowa myślnikami bądź podłogami (_). Jednak wgrywając np. grafiki do WordPressa przez panel administracyjny nie musisz się tym przejmować, ponieważ system zmieni nazwy wgrywanych plików na dozwolone za Ciebie.

Ścieżki pełne, bezwzględne: Wskazują położenie pliku od samego początku. Zapis taki zaczyna się od protokołu http:// bądź https:// (dla stron zabezpieczonych szyfrowaniem SSL), dalej przez domenę i całą hierarchię stron/podston. Przykładowo adres tej strony to : „https://projektninja.pl/slownik„, a obrazka Ninj\y na górze to: https://projektninja.pl/wp-content/uploads/avatar_ninja_slownik.png.

Ścieżki względne, relatywne: To położenie danego zasobu względem elementu gdzie się aktualnie znajdujemy. Przykładowo ze strony głównej Ninjy możemy podać w linku ścieżkę bezwzględną do podstrony „https://projektninja.pl/slownik” lub względną – po prostu „/slownik” jako że na stronę główna wskazuje już adres „https://projektninja.pl„, to efekt będzie taki sam. W obrębie jednej witryny internetowej warto używać ścieżek względnych, ponieważ wszystkie te linki czy odnośniki do zasobów będą prawidłowo działać bez względu na domenę na której strona będzie postawiona.

W ścieżkach względnych można też używać znaku dwóch kropek na początku adresu co powoduje wskazanie położenia nadrzędnego od danej lokalizacji. Przykładowo „../../wgrane/obrazek.jpg” Będzie wskazywało na obrazek który znajduje się w folderze „wgrane„, który to z kolei znajduje się dwa katalogi wyżej od bieżącego położenia.

Ninja we wszystkich adresach i linkach wewnętrznych na stronach klientów stosuje linkowanie względne. Pozwala to nam na bezbolesny transfer strony najpierw ze środowiska lokalnego (tylko na naszych komputerach) na tymczasowy adres na naszym serwerze i finalnie na domenę klienta. I jeśli zaszła by taka potrzeba w przyszłości można byłoby bez większych kłopotów dokonać zmiany domeny.

Adres – patrz URL

Walidacja – ang. Validation – Sprawdzanie poprawności. Przy formularzach na stronie odpowiednie skrypty walidują dane wprowadzane przez użytkownika, przed ich wysłaniem. Przykładowo tam gdzie użytkownik ma wprowadzić adres email skrypt sprawdzi czy w ciągu znaków znajduje się znak małpy (@)i kropki w odpowiednich miejscach zgodnie ze schematem adresów poczty e-mail i jeśli schemat nie będzie się zgadzał, wyświetli odpowiedni komunikat („Proszę podać prawidłowy adres e-mail”).

Slider

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

CTA

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Call to Action

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Meta dane – są do dane zakodowane w rożnych plików zawierające różne informacje na ich temat. Przeznaczone są zwykle do odczytywania przez programy do celów przetwarzania identyfikowania czy katalogowania. W obrazku np. można zakodować w metadanych takie informacje o autorze rozmiarach preferowanej rozdzielczości druku. W plikach audio można zapisać informacje o wykonawcy, tytule albumu, gatunku muzyki czy nazwy utworu. Pliki stron internetowych też mogą zawierać rożne metadane, które sczytuje przeglądarka lub wyszukiwarka lub inna strona serwis np. podczas publikowania linków do danej strony. Podstawowymi metadanymi strony są:

  • tytuł, który wyświetla się np. w kartach przeglądarki czy zakładkach.
  • opis (meta description)- wyświetlający się pod tytułem w wynikach wyszukiwania
  • słowa kluczowe (meta keywords) – niegdyś bardzo znaczące dla widoczności strony w wyszukiwaniach, dziś zwykle ignorowane przez algorytmy wyszukiwania, więc można je uznać za przestarzałe.

Media społecznościowe takie jak np. facebook czy tweeter korzystają też ze swoich meta danych dla stron, w których zamieścić można tytuł i opis oraz wskazać obrazek, które to będą automatycznie wyświetlać się użytkownikiem w serwisie w formie „zajawki”, po opublikowaniu czy otrzymaniu linku do danej strony.

Interlinia – odstęp między wierszami akapitu.

Kerning

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Open Source

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Otwarte oprogramowanie

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

CC0

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

GNU

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Megapixel

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Pixel

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Klikalność patrz -> CTR

CTR

Sekcja w budowie | Projekt Ninja

Konwersja – osiągnięcie celu jaki sobie wyznaczymy przez reklamę czy stronę. Cele mogą być różne. Może to być na przykład: kupno produktu, przejście z reklamy na stronę, pozostawienie „lajka na funpagu”, wysłanie zapytania przez formularz kontaktowy czy zapisanie się na newsletter.

Ścieżka konwersji – Droga którą użytkownik pokonuje do spełnienia celu w którym działa strona, sklep internetowy czy reklama. obejmuje wszystkie działania dokonane przez użytkownika po drodze, na przykładzie kampanii reklamowej mającej na celu zapisywanie się użytkowników do newslettera może to być:

  • Zobaczenie reklamy
  • kliknięcie w nią
  • przescrollowanie strony do odpowiedniego linku
  • kliknięcie 🙂
  • wypełnienie formularza zapisu
  • odchaczenie zgód marketingowych
  • potwierdzenie wysłania zapisu
  • otwarcie poczty
  • potwierdzenie tożsamości poprzez kliknięcie w linka w mailu.

Warto by ta droga była możliwie krótka, a przede wszystkim przejżysta i nieskomplikowana.

Progresive Design – patrz -> projektowanie progresywne.

Projektowanie Progresywne – Kierunek w projektowaniu w którym zaczyna się od wersji minimalnej, w następnych krokach dodaje opcję na większe nośniki, bądź np. nowsze przeglądarki które dysponują większymi możliwościami. Specyficznym tego przykładem może być tak zwane podejście „mobile first” gdzie zaczyna się projekt strony od wersji na komórki i urządzenia mobilne a potem dopiero dostosowuje się ją do wersji na komputery stacjonarne.

Apla – Zapożyczone z poligrafii hasło oznaczające płaszczyznę o jednobarwnym wypełnieniu, stanowiącą tło dla rożnych elementów. Można tak też określić obszar z lekkim przejściem tonalnym lub delikatna fakturą o tej samej funkcji.

Paralaksa – efekt optyczny i przyjęta nazwa efektu na stronach który go naśladuje. Więcej o nim napisaliśmy na podstronie dotyczącej elementów strony.

Wyniki generyczne – Określa się tak naturalne wyniki wyszukiwania. Zwykle pare pierwszych wyników to wyniki sponsorowane konkretnie reklamy SEM – Google Adwords.

Zdjęcia generyczne – To takie uniwersalne zdjęcia do różnych tematów. Które mogą zostać użyte w materiałach różnych firm. Skupiają się na ogólnym nawiązaniu do danego tematu nie prezentując szczegółów które mogłyby je powiązać z konkretnym miejscem firmą itp.

Adwords – System reklamy kontekstowej w wyszukiwarce Google patrz SEM.

Korpoludek – Korpo-szczur, stereotyp niskiego szczebla pracownika wielkiej korporacji. Pracoholik, wiecznie niewyspany, z pięćdziesiątą kawą w ręku, bez życia prywatnego, mówiący korporacyjnym slangiem, nie nieznający tematów do rozmowy poza pracą. Wiecznie się gdzieś śpieszy, zawsze w garniturze. Niedoceniany w pracy za wszelką cenę stara się wspinać po szczeblach hierarchii pracowniczej.

ASAP – Ulubiony angielski akronim w korporacjach i agencjach reklamowych – As soon as possible – tak szybko jak to możliwe, „na cito„.
Co ciekawe w rożnych kulturach, jest to różnie interpretowane. W Hiszpanii ASAP jest bardziej jak: „Zrobię to jak nie będę miał nic innego do roboty„, a w Polsce jak: „Nie zjem, nie będę spał, spędzę noc w biurze, ale zrobię to na jutro„.
Przez ewidentne nadużywanie tego terminu, z czasem w niektórych środowiskach trochę wyprało się z mocy i powstała potrzeba stworzenia jakiś wyższych instancji. Tak powstał RASAP Really as soon as possible, i SRASAP Seriously, really as soon as possible. 🙂

Redundancja – Jest to w pewnym sensie zbytek.

Termin używany głównie w programowaniu, gdzie dotyczy zwykle wszelkiego, możliwego do uniknięcia powielania tych samych instrukcji, zamiast odnoszenia się we wszystkich przypadkach do raz zdefiniowanej. Jest postrzegana zwykle jako błąd, może zwiększać wagę plików z kodem. Z drugiej strony często stosowana jest celowo dla zwiększenia przejrzystości kodu dla człowieka.

Może dotyczyć też komunikacji, jeśli na stronie w rożnych miejscach parokrotnie w jakiś sposób opisujesz to samo, można uznać to za redundantne. W tym wypadku też redundancja może być czasem pożądana, czasem można powtórzyć dany przekaz w innych słowach po to aby wzmocnić przekaz, albo upewnić się że odbiorca zrozumie zagadnienie.Celowa redundancja treści na serwisie internetowym może też być wprowadzona w celu ułatwienia dostępu do ważnych dla odbiorcy informacji. Mogą one dotyczyć jednocześnie różnych tematów na które została podzielona strona i być powtórzone w sekcjach czy podstronach dotyczących danych zagadnień.

Przykładowo Ninja wielokrotnie komunikuje ceny pakietów naszej oferty na niniejszej stronie. Można je znaleźć zarówno na stronie głównej wśród skrótowych informacji o pakietach, na podstronach dotyczących konkretnych pakietów, jak i w przebiegu realizacji po wybraniu odpowiedniego pakietu.

Termin ten odnosi się również do tematów: lingwistyki, baz danych, inżynierii czy teorii naukowych ale tego nie będziemy tu opisywać.

Nagłówek – Header – w terminologii związanej ze stronami internetowymi termin ten może odnosić się właściwie do trzech rożnych pojęć w zależności od kontekstu.

Nagłówki w tekście czym są? Nie wymaga to chyba specjalnie objaśniania. Więc informujemy tylko, że na stronach internetowych używa się 6 stopniowej gradacji ważności nagłówków tekstowych. Do czego służą specjalne oznaczenia w kodzie HTML. Ty oczywiście nie musisz przejmować się oznaczeniami html. Jeśli chcesz wprowadzić lub zmienić jakieś nagłówki na swojej stronie, to masz do dyspozycji proste narzędzie w edytorze w panelu administracyjnym CMS.

Przemyślane podejście do podziału treści na stronie na nagłówki rożnej wagi ma istotne znaczenie dla SEO. Roboty indeksujące stronę przywiązują dużą wage do słów występujących w nagłówkach i ma to przełożenie na możliwą pozycję Twojej strony w wyszukiwaniach na konkretne zapytania.

Nagłówek w odniesieniu do układu strony, to ta część na samej górze, zwykle jednakowa dla wszystkich (bądź wielu) podstron w witrynie. Poprzedza ona treść unikalną dla danej podstrony. Typowe elementy układu znajdujące się zwykle w nagłówku to:

  • Logo
  • Nawigacja
  • Banner

Nagłówek HTML – Jest to element pliku html danej strony, który ładuje się w pierwszej kolejności, przed właściwą zawartością strony. Zawiera on zwykle zakodowane „niewidzialne dla człowieka” informacje dla przeglądarki internetowej jak: wersja użytego języka HTML, meta dane, preferowane fonty do wyświetlania treści, instrukcje związane z wizualnym aspektem strony (tak zwane style), dodatkowe skrypty itp.

Header – patrz -> nagłówek.

Kotwice – Na długich stronach stronach można pozaznaczać odpowiednie elementy tak zwanymi kotwicami, nadając im wymyślony unikalny identyfikator id (można to łatwo zrobić w panelu administracyjnym). Pozwala to na utworzenie specyficznego linku, który spowoduje przescrollowanie się strony do tego elementu. Takie linkowanie stosujemy dokładnie na tej podstronie. Ramka której treść właśnie czytasz ma identyfikator „kotwice” a odnośnik w indeksie pojęć na górze tej strony jako adres docelowy podane ma „#kotwice„. Podanie hasha (#) przed nazwą identyfikatora w linku powoduje linkowanie do danej kotwicy na bieżącej stronie. Można też linkować do konkretnej kotwicy na innej podstronie podając hash i nazwę identyfikatora po linku do strony czy podstrony np. „/elementy/#sekcje„.